Kondom elr inte, alla har vi ett val!

Nu har jag suttit & läste en massa bloggar.
På ren & skär nyfikenhet.
Många är mellan 15-25.
Många tar upp om kläder, mode, smink & hår.
Jag hittade där emot en blogg som tog upp känslor, förhållanden, ärlighet, sex & sjukdomar.
Ett omskrivet område var just sjukdomar & hur många det ege är som har både herpes, kondylom & klamydia.
Att många uppfattar sig själva som äckliga & mindre värda.
Hur som helst så har ju smittan kommit någonstans ifrån.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man på något sätt har varit lössläppt elr för den delen obetänksam.
Många skriver.....KONDOM!
Kondom är en bra början, men absolut inte 100% säkert.
Man tar ALLTID en risk när man väljer att ha sex med någon.
OM man nu skulle få något, ska man skylla sig på sig sj.....elr ska man skylla på "partnern"
I mitt tycke.......ingen dera.
Som sagt, man gör ALLTID sina val & alla har vi behov.
Eller?
Läste även i samma blogg att hon precis hade påbörjat ett nytt förhållande & att det hade visat sig att hon bar på kondylom.
Rädslan var stor för att berätta för den nya pojkvännen.
Min naturliga fråga blir......varför?
Nu ska det också tas upp att hon inte var äldre än 18, men nu kommer ärligheten in.
Förr elr enare så kommer ju detta fram, då det faktiskt är en smittsam sjukdom.
Sjukdomen i sig är inte farlig!
Den brukar i regel "läka" ut av sig själv.
Men att veta om någonting & inte berätta det för sin patner, det är ändå ett medvetet val vi gör & är i mitt tycke helt fel!
Man fråntar även den andra rätten till ett val.
Ärlighet framför lögnen där!
Vi måste alla få ha möjligheten till att själva välja.
Jag har suttit & pratat lite med denna tjej här på fm.
Det lutar mer & mer åt att hon kommer att berätta för sin pojkvän, som sagt....behov har vi alla & kondom är inte heller 100% som sagt.
Vem ska lastas, hon, han, båda eller ingen?
Så länge vi lever tar vi risker.
Det tillhör livet!
Om människan var smartare & ALLA tog sitt ansvar, skulle sjukdomar som just denna snart vara ett minne blott.
Med ansvar menar jag KONDOM!
Även om den som sagt inte är 100%, så är det iallafall något säkrare än utan.

Häxan har talat, nu ska jag tala med disken.



Häpp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0