Set and done!

Nu är det klart.
Dottern kommer f.o.m 7/1-10 börja på Engelska skolan.
Vi tror det kommer att bli en ny BRA start för henne.
Själv är hon väldigt positivt inställd.
Trots att hon vet att dom e n d a s t kommer att tala engelska under skoltid.
Alla lektioner är också på engelska.
Vad dom vill få fram är barn & ungdomar som talar 2 språk flytande.
Själv tycker jag att det är suveränt.
Många nya dörrar öppnas & nya möjligheter ges.
Att sedan deras hela skolsystem är uppbyggt på ett väldigt smart sätt är bara ett plus i kanten.
Dom har verkligen HANDLING & KONSEKVENS, något jag tycker att våra kommunala skolor inte har.
Jag har nu haft 2 barn av 3 som har gått klart grundskolan.
Jag ser att det är väldigt mycket som skiljer sig åt.
Engelska skolan har tex ett närvaro system.
Reglerna står klart & tydligt skrivna på eleven & föräldrarnas inloggnings sida.
Läxor & prov finns uppdaterat i loggen 2 veckor INNAN dom ska vara klara.
Föräldrar & lärare ges möjligheten att kommentera olika läxor, prov & andra förfrågningar som rör skolan & skolarbetet.
Avstämningar kommer att ske minst en gång under en 2 veckors period.
Händer det något under den tiden får man alltså reda på det på en gång & kan hantera det snabbt.
Inte som jag är van vid.
Där kan ett problem succesivt ha växt sig större & större & när man väl får reda på det & man ska ta itu med det, så har det nästan växt en över huvudet.
Tätare kontakter föräldrar, eleven & skolan emellan.
Det ger inga utrymmen till problem som kan växa sig gigantiska.
Sen har dom enkla regler som skall följas, om inte så blir det konsekvenser, så som samtal, kvarsittning.
Förberedd.....att se till att ha allt med sig inför en lektion.
Positiv attityd, vilket inte är så självklart alla gånger.
Delaktiv...lyssna aktivt & delta på lektionen.
Sammarbetsvillig.....lärarna skapar grupperna & ser till att gruppen fungerar bra. Att det är viktigt att dom sammarbetar bra med olika människor.
Visst finns det likheter med den vanliga skolan, det som skiljer dom åt är just KONSEKVENS.

Håller hårt mina tummar för den 1/7.



Häpp!
Harmoniska morsa till.......en snart.........tonårsunge nr 3

Kommentarer
Postat av: elma

Låter underbart! Varför gick inte jag i en sån???? Hade jag nog behövt... ;)

Kram!!!

2009-12-03 @ 17:16:38
Postat av: Ina

Förmodar att det inte fanns då;)

Kram snäckan min:)

Postat av: Tezz

Grattis va kul för lilltjejen läste ju en del då ja sökte ny skola te Jen å de har ju kanonbra regler m.m allt sån som är borta från komunala skolor ....önskar henne verkligen lycka till.

2009-12-05 @ 12:51:23
Postat av: Ina

Tack hjärtat, ja jag tror verkligen att detta kommer att bli bra.

I synnerhet för henne.

Reglerna är ju precis som du skrev kanon bra!

Där är deras regler till för att följas:)

Kram gumman


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0